onsdag 4 februari 2009

Försvarsmaktens tvivelaktiga övningsscenarion

Jag har kort om tid, så detta blir ett kort inlägg, dock så är det en viktig sak jag vill ta upp. Efter ha läst Livgardets tidning "Livgardisten" så beskrivs det övningar som baserar sig på situationer där försvarsmakten aldrig skulle blandas in eftersom det finns instanser i det civila samhället som klarar av detta.

Övningen jag beskriver utspelade sig vid en fiktivt inbrott vid ett vapenförråd av en kriminell grupp som i sin tur var beställt av terrorister!?. Låter långsökt anser jag, och jag ser visualiserar en viss komik när "jobbet" beställs av en skäggig taliban som diskuterar till en motorcykelåkande kriminell!.

Känns rent spontant som att SÄPO och polisens insatsstyrka fixar en sådan sak enkelt.
Varför övar försvarsmakten sitt fåtal återstående värnpliktiga för sådana här situationer?. Att militären används mot civila har varit förbjudet enligt lag i nästa sjuttio år innan denna lag upphävdes för några år sedan.

Men om situationen någonsin skulle uppstå så behövs det ett regeringsbeslut för att sätta in militära styrkor. Och jag tror personligen att det är svårt och få igenom ett sådant beslut eftersom partierna på vänsterkanten kommer yla om Ådalen 1931, gällande militärens ingripande mot civila. Helt enkelt är detta scenario som beskrivs helt orealistiskt. Och jag tycker att det är ogenomtänkt från befälens sida att genomföra en sådan slutövning. Men kanske, allt som har med terrorister tas imot med öppna armar av en regementeschef, som gång på gång svär över en försvarsberedning och en regering som vägrar inse bristerna i försvarsmakten, och menar att den eviga freden är här. Då måste man hitta på fiktiva övningsscenarion för att budgeten inte ska skäras till nästa år. För om man vill lyckas inom Försvarsmakten gäller det att vara politiskt korrekt, och i den nuvarande politiska korrektheten så finns det inga andra hot än terrorister, dock så väljer jag att inte hålla med!

Oavsett om en svensk militär insatsstyrka skulle användas för att bekämpa inbrottstjuvar som består av kriminella organisationer och annat löst patrask, så kommer vän av ordning kommer ihåg tiden det tog att besluta om att skicka stridsfordon till Afghanistan och dom är inte där ännu!. Då kan man bara undra vilka överläggningar som måste till för att bekämpa civila!. Men kanske skulle det lite rättningar i leden när Hells Angels får påhälsningar av stadsskyttesoldater, som anfaller i pansarbandvagnar?. Kanske det vore bättre än att blanda in den "mjäkiga" polisen? Och kanske skulle de värnpliktiga komma till samhällets tjänst lite mera annat än att bygga fördämningar när det är översvämningar i landet? (ironivarning).

Tänk till Försvarsmakten!, använd den begränsade budgeten till vettigare saker!


Stadsskyttesoldater från Livgardet under framryckning.

2 kommentarer:

  1. Jag har följt bloggen under en stund, och väljer nu att skriva min första kommentar.

    Och sammanfattas med att jag anser att du har en absurd omvärldsomfattning. Skulle faktiskt anta att du har läst böckerna "Operation Garbo" för många gånger. Du är en krigsromaniker, som är helt saknar verklighetsanknytning. Ryssland utgör en allt mer stabil handelspartner för EU, och man vill inte riskera en försämring av detta genom att genomföra operationer på tex Gotland. Inse detta. Och försök sedan hitta lite realistiska uppslag istället för hopfigurerade citat och amatörmässiga antaganden. Jag har läst på din profil att du är militär, och jag antar på grund av dina ytterst naiva resonemang att du är värnpliktig!.

    Och sedan att hylla en våldtäktsman på bloggen bara för denne är inom den svenska försvarsmakten är sjukt.

    Lägg ner bloggen, eller ta upp den igen när du blivit torr bakom öronen!

    SvaraRadera
  2. jag väljer att tacka dig för din kommentar, men att anklaga mig för att vara en krigshetsare tycker jag att du gör på felaktiga grunder, om du förstod vad jag skriver i mina inlägg så skulle du inse att jag är en realist med viss skepcis och tilltro till framtiden, jag har sett Ryssland utvecklas under de sista åren, visste du att 40% av ryssarna tyckte att det inte var nödvänligt med ett nytt val när Putin skulle avgå? utan dessa 40% ansåg att det var godtagbart om Putin bara utsåg sin efterträdare. Ryssland är en diktatur som använder råvaror som vapen, för att splittra Europa. När man har detta och de senaste årens upprustning så behöver man vara lite försiktig innan man omfamnar Putin och hans Ryssland och skålar i demokratins teckenö.

    SvaraRadera