tisdag 30 december 2008

Flygbasbataljon 08/T, den säregna konsten att uppfinna hjulet igen.

Idag, damp tidskriften "PROTEC" ner i brevlådan, detta är FMVs tidskrift, som talar om för läsaren "FMV- Teknik för Sveriges säkerhet" på både fram och baksida!. Men vid intresse kan du läsa vidare om detta hyckleri i tidigare inlägg på bloggen.

Vad jag ska ska berätta om nu är de bortkastade 100-tals miljoner som gått till utveckling av en mobilflygbas för de svenska flygvapensystemen.
Själva grejen med Flygbas 08/T (T för transportabel) är att flygbasen kan transporteras i ett tiotals kontainers var som helst i världen. Visst säkert jättebra för den nuvarande matutdelande frälsningsarmen. Men vad man ska komma ihåg är att det nu finns 1 (!) fungerande enhet inom flygvapnet, och i tidskriften framkommer det att ytterligare 2 ska beställas jag jag kan tolka.

Det framkommer att dessa system kan användas vid många olika situationer vilket säkert stämmer ypperligt, men som ofta är man helt distaniserad från det svenska behovet. Med detta menar jag förmåga att operera i Sverige, det svenska försvaret är som bekant kraftigt reducerat och är oförmöget att försvara vårt land, och förstås är det inga undantag när det gäller vapengrenen flygvapnet. Flygvapnet har ca 150 JAS plan totalt. Detta är en uppgift som är hämtad från försvarmaktens hemsida så jag hoppas att den stämmer. Vad är min slutsats av det ovanstående?, jo vid en väpnad konflikt i Sverige eller dess närområde, när en främmande makt har tillsynes obegränsade resurser för luftkriget så behöver man sprida ut sina baser och på så sätt begränsa förluster. Enkelt men effektivt.

Vän av ordning kommer ihåg de så kallade vägbaserna, och den militära benämningen BAS 90. Och detta vad ett system som baserades på att man använde befintliga vägar som flygbaser, tillsammans med mindre baser ute i skogen. Planen som använde baserna servades av en rörlig bastropp som kunde flyttas mellan landningsbanorna, som det ofta fanns flertalet av i närområdet. I praktiken bestämdes vilken bana flygplanet skulle landa på minuterna innan det skedde, vilken förstås innebar att det försvårade för främmande makt att anfalla planen på marken.
Samt att man begränsade förlusterna.

Dessa baser fanns i vårat land i 100-tals, men hela systemet är idag nerlagt, och ersatt med tre mobila flygbaser.

Jag undrar hur detta kan vara utformat för Sveriges säkerhet? iallafall Sveriges luftrum vid en väpnad konflikt...

Jag läste i en av dagstidningarna för några dagar sedan att alla årtal som har slutat med 09 har vart betydande för Sverige. Som exempel februari 1609, Polackerna erövrar Pärnu från Svenska armen kan ses obetydligt idag, men för 400 år sedan kan du tänka dig att det var en skräll.

Med detta vill jag önska dig ett gott nytt år, och samtidigt hoppas på att vi får ett försvarsmässigt bättre försvar under 2009, speciellt när björnen i öst börjar åter rassla.

3 kommentarer:

  1. Så här är det. Det finns/ska finnas 2 st basbat 08. Dessa klarar av att betjäna en bas/en divison vardera, varvid varje flottilj får dras med en division kvar hemma om det smäller. Varken flottiljen eller basbaten har resurser nog att försvara sig själv på marken till skillnad från basbat 85. Så illa är det, eller egentligen ännu värre.

    SvaraRadera
  2. Uppenbart värre än jag antog... kul och höra att det finns inget realistiskt närskydd heller, måhända att den svenska myten om sabotageförband är överdriven, men det behövs försvarare av den mobila basen..

    Men men, det finns ju inga hot inom överskådlig framtid har ju ledande politiker berättat!?.

    SvaraRadera
  3. Jag blev så sur att jag blev tvungen att skriva ett eget inlägg om basbat 08.

    SvaraRadera