torsdag 11 december 2008

Long time no see !?

Som man brukar säga...

Tiden går och tiden är knapp. jag har idag gjort något uppseendeväckande, och lite provocerande, jag har bytt min profilbild på bloggen till Kapten Christer Carlsson på KA1 (nuvarande AMF1). Varför då? Kaptenen kallas även för beduinen eftersom under en FN mission i Libanon 1992 så jagade denne två tjuvar som stal mat och konserver från det svenska lägret i öknen i 48 timmar och dessa var förstås beduiner.
Kaptenen har genomgått både kustjägarutbildning samt fallskärmsjägarutbildning, och när det begav sig var dessa utbildningar väldigt krävande och höll hög nivå jämfört med andra länders utbildningar.

Kapten Carlsson är en produkt av det kalla kriget, hans uppgift var att lära unga pojkar och döda och försvara landet med alla stående medel. I dag finner man motsatsen. Det svenska försvaret utbildar sina soldater för diverse humanitära åtgärder. och gud hjälpe oss om de måste använda sina vapen, då blir det värre moralpanik i dagstidningarna än själva Ingvar Bergmans existeniella ångest!.

Vid samtal med en vän som är mer än väl involverad i försvarsmakten berättar om absurda processer som officersaspiranter genomgår, och berättar om vad för människor dessa är. Man skulle kanske önska att framtidens försvar består av människor med en viss nyans på tillvaron. Men dock ej...

Jag hör berättelser om en kvinlig aspirant, som är antagen och går den sista terminen, som har gjort sin värnplikt på "värnpliktsnytt" och under sin värnpliktsutbildning hade hon ingen slutövning, och knappt någon vapenutbildning alls. Visst ska det vara jämställt, men man ska inte sänka kraven. Kvinnan som beskrivs kan inte klara av de enklare vapenövningarna som det ställs hårda krav på de manliga aspiranterna att klara. Hon hoppar helt enkelt över detta och skyller på diverse åkommor.

Kvinnan klarar sig till nivå 3 på BIP-testet, ett typ av konditionstest som försvaret tillämpar, och nivå 3 klarar alla med hyffsad kondition med lätthet.
Hon kommer inte klara de krav som kommer ställas under en skarp situation.

Men i dagens värld så sammanfattas allt detta med en enda fras, Politisk korrekthet.

Jag avslutar med lite bilder från dokumentären "Blod, Svett och Bajs" som sändes 1992 på TV3.

Den handlar om kustjägarutbildningen på dåvarande KA1 i Vaxholm.

På den första bilden finner man kapten Carlsson, precis efter han tittat reportern rakt i ögonen och sagt- "för mig är kriget en verklighet" en fras som har förföljt honom sedan dess.










18 kommentarer:

  1. Jag skulle nog byta ut Christer Carlsson om jag var du, med tanke på att han fälldes i tingsrätten för ett av de otrevligaste brott man kan tänka sig och som uppmärksammades i media.

    Hans stjärna har inte bara falnat. Den är helt slock.

    https://www.flashback.info/showthread.php?t=749789&page=5

    SvaraRadera
  2. Jag är medveten om Carlssons förehavanden.

    Men samtidigt så blir symboliken ännu bättre med det i åtanke, Från att vara en framstående kustjägare, som under intervjuvn verkar helt befriad från allt vett och sans- han gör allt för att trygga försvaret för sitt land, till att bli dömd i tingsrätten för våldtäkt. En fallande stjärna, en överspelad sådan, är inte symboliken slående jämfört med försvarsmaktens utveckling under de senaste 15 åren?

    Vi var förberedda (nåja- på pappret iallafall) tills idag, då har vi ingen beredskap, en utlandstyrka som har tvivelaktiga mål.

    SvaraRadera
  3. Beduin dömdes utan minsta bevis, enbart baserat på en muntligt framställd historia.
    Mycket, mycket tyder på att den inte är sann, men just i sådana mål så krävs varken bevis eller indicier. Detta är unikt för just Sverige. Därför har också flera fått upprättelse efter många år i fängelse när "offret" fått dåligt samvete. MEN om det inte händer.... En advokat som jobbat med denna typ av mål bedömmer att i ca 20% av fallen är anklagelsen rent påhitt och hämnd för något annat.
    Det ser ut som om Beduin utsatts för något sådant!
    I Sverige, enbart kan precis vem som helst råka ut för detta, men folk är ofta naiva och totalt omedvetna om vad som pågår.
    "Auktoritets och media religiösa"
    (Inget ta reda på + undersöka där inte...)

    Här hemma lider folk av etniskt riktad grov kriminalitet. De sociala trygghets-systemen är under kollaps. Ett land där det inte längre finns pengar ens för grundläggande trygghet. Bara tanken på att landet ska vara en självständig stat betraktas som "främlingsfientlig". I det landet pysslar krigsmakten med att åka till andra länder och göra "fräcka saker" (så som man gör på Amerikanska filmer...). Bara det ser "fräckt ut...."
    Det är bara fungerande och självständiga länder som har en krigsmakt. Det är passerat någon gång på 90-talet för det som var Sverige. Nu handlar det om vilka vi skall underkasta oss och skicka våra pengar till?

    SvaraRadera
  4. Den som hyllar K.carlsson är puckad. Jag har sett hans snedvridna tankar på nära håll. Retard carlsson är hans namn, helt utan verklighetsförankring.

    SvaraRadera
  5. Kan någon berätta eller ännu bättre lägga upp domen så får vi lättare klarhet i om Beduin är skyldig eller ej. Skulle vara av intresse att läsa den riktiga domen och inte bara massmedias tolkningar.

    Ja, jag vet att domen tidigare fanns på nätet men nu mera är den borta. Önskvärt om någon lägger upp den på nytt så vi får klarhet istället för snack.

    SvaraRadera
  6. Att gotta sig i en annan människas tragedi leder ingen vart. Låt människan vara ifred, han har betalat sitt brott till samhället men får leva med vad han gjort mot sin tidigare familj. Vad som är sant eller falskt vet bara de inblandade.

    SvaraRadera
  7. Så länge ingen vet vad som hänt är han oskyldig. Som han sa till mig en dag på tunnelbanan: Tänk om alla människor kunde ställa in sig i ledet och marschera in i vagnarna, och möta det civila mörkret. Han är och förblir en förebild för alla som han lärt upp/Furir Öberg

    SvaraRadera
  8. Vi vet ju vad som har hänt? pucko. Det står klart och tydligt i domen.Att han har lyckats manipulera några gamla KJ stofiler att han är oskyldig är en bragd i sig. Dom lever också i förnekelsens tecken precis som det klassiska så kallade (Stockholms syndromet)Jag är KJ själv och i mina ögon så bör Christer avsluta sitt eget liv. Att aset orkar leva med det han har gjort är helt magiskt. Men han förnekar nog så hårt att han tror på det själv. Jag hoppas innerligen att du blir uppklädd i lack kläder och blir sexuellt utnyttjad av några riktiga HIV-bögar nere på din jävla båt i Oxelösund där du bor. Så du får känna på hur din styvdotter kände sig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jobbar idioten kvar inom försvarsmakten? Han är en vidrig jävla människa!

      Radera
  9. Christer Carlsson är ett grovt psykfall med alkoholproblem. Samtidigt som jag tycker synd om människan så tycker jag det är tragiskt för samhället att han redan är på fri fot.

    SvaraRadera
  10. Christers sätt att lära oss att kriga var effektivt och dessutom fick vi en jävla självkänsla. Han skulle behövas på alla arbetsplatser för att läxa upp folk, jag är så satans trött på detta slappa jävla samhälle ingen JÄVEL vill göra nånting förutom att spruta skumpa på stureplan. Folk börjar tro att man kan göra precis hur FAN som helst och gärna slippa jobba det gäller särskilt den yngre generationen. Själv har jag en chefsposition och jag ser slappheten varje JÄVLA dag men jag har mina knep och når det gäller den mentala överlägsenheten mot mina underhuggare så har jag lärt mig mycket det ända som fattats är jag vill kunna beordra böjsträck samp pennalism för jag tror att det är så man bygger en nation som står pall för allt och dessutom så rensas de svaga ut och man slipper alla JÄVLA lipsillar så vem är jag att sitta och tala om detta? min militära utbildning i KJ är inte min enda jag har dessutom dubbla medlemskap och har även gjort utbildning i USA låter detta otroligt? Nej inte direkt med tanke på att vi hade i min pluton folk som kommit från gränsen till Mexiko och vandrat rakt in på mönstringskontoret. Jag är inte något psykfall detta vet jag. men jag är jävligt less på ALLA SLAPPA MÄNNISKOR i detta land skulle det bli krig på måndag så tar det kanske säg 2 dar så är det kört, och detta beror på slappa politiker samt en befolkning som tycker det är skönt att ligga på soffan.

    Mvh en orolig medborgare

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du upplever att dina underordnade inte respekterar dig som de bör? En chefs främsta redskap är kommunikation (i den form som är lämplig vid varje given tidpunkt). Öva!

      OnT: Även jag hade Karlsson som chef en gång i tiden, en chef som var lika respekterad som fruktad. Han verkar dock ha fått stora problem på senare år, vilket är mycket tragiskt. För honom själv, men ff.a. för hans familj! Det finns inget i domen mot honom som ger sken av att han skulle ha blivit utsatt för något rättsövergrepp. De som envist hävdar detta är oinsatta och ser enbart det de vill se!

      Radera
    2. Du borde ta bort den här vedervärdiga manen från bloggen.

      Radera
  11. Christer klamrar sig fast vid några gamla trotjänare och skaffar nya bekantskaper som inte kan hans historia, framförallt kvinnor.
    Att vara militär är många gånger att gå in i en roll, rollen till förmån för det osäkra privata. Christers privata sida är bräcklig och skör. Ett bra bevis är att han fortfarande kallar sig för Beduin på både Twitter och på sin blogg. Han försöker fortfarande leva upp till ryktet om sig själv, ödmjukheten lyser inte precis igenom, som man kanske skulle vilja efter ett långt fängelsestraff.
    Christer var en duktig soldat, men en trasig människa inombords som begick totalt oansvariga övergrepp. Han faller inte precis under epitetet en Officer och Gentleman.

    SvaraRadera
  12. Christer har sonat sitt brott genom att sitta av straffet, även om det gett livslånga ärr till de drabbade, inklusive honom själv.
    STOCKHOLMS TINGSRÄTT
    Avdelning 2
    DOM B 9701-08
    2008-10-30
    Enhet 21

    SvaraRadera
  13. Ja, vad ska man tro egentligen? Har en numera avliden familjemedlem som på dödsbädden berättade lite om vad han hade sysslat med "under täckmantel och för försvaret". NATO inkluderat. Uppgiften kom som en total chock. Började forska i saken efter hans död och stötte då på exakt samma anklagelser emot honom: att han skulle ha förgripit sig på en styvdotter när hon var 10 år. Fruktansvärda anklagelser som fick marke jag stod på att snurra etter värre. Jag kunde ju inte heller konfrontera min familjemedlem med dessa uppgifter eftersom han var avliden. I mitt mest paranoida tillstånd (eller kanske förnekelsetillstånd) har jag funderat om man från högre, hemlig ort kanske ville sätta stopp för mina efterforskningar och ombad eller manipulerade(?) styvdottern att dra en osann historia som skulle få mig att stanna upp i efterforskningarna och tvivla på allt som gällde min avlidne anhörige. Hursomhelst kan jag iallafall lugnt och med största säkerhet konstatera att man inte kan känna en människa till 100%, trots att man allt som oftast inbillar sig att man gör det. I synnerhet inte om de har det allra minsta med det hemliga försvaret att göra. Såväl det svenska som det utrikiska. Alla scenarior är möjliga. Visst kan kanske anklagelserna mot kapten Carlsson vara sanna, men han kan också ha snärjts av någon lede fi. Så tänker jag här hemma på min kammare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Enl min vetskap tog frun alla pengar medan han satt i fängelse.
      Även de pengar som inte hon hade rätt till.
      Det sätter ju upp en massa frågetecken om hustrun hade rent mjöl i påsen.
      sitter man i fängelse så är möjligheten att bli betrod ganska små.
      Det rörde sig om mångmiljonbelopp.

      Radera
  14. Fortsättning övergrepp på minderåriga:

    Eller så är det kanske så enkelt att vissa män i rikets ytterst hemliga tjänst (Kapten Carlsson kanske hade en hemlig och psykiskt pressande bisyssla förutom att utbilda kustjägarsoldater?) dessvärre utvecklar en slags psykologisk skada som till slut får vissa män av en särskild typ att begå hemska övergrepp på unga flickor? Sanningen lär man dessvärre aldrig få veta.

    SvaraRadera