onsdag 24 december 2008

Försvarsmaktens förfall...

Idag hände något unikt, men under julen sägs det att det händer mirakel- i mitt fall var det att någon kommenterade på min blogg, och påstod sig gilla innehållet, riktigt kul, att någon besitter min insikt och delar mina åsikter till viss del iallafall. Denna personen var ingen mindre än en användaren Wiseman, se http://wisemanswisdoms.blogspot.com/ tack för kommentaren!

Under julen besöker man sina nära och kära, inga konstigheter med andra ord.
Vid ett djupare samtal med en av mina släktingar, så kom vi in på försvarsmakten och dess organisation under det kalla kriget, vilket ledde vidare till att jag fick se dennes krigsplaceringsorder (som förövrigt upphörde 1998). Till krigsplaceringsordern medföljde även foldern "Att tänka på vid höjd beredskap". Som beskrev hur en mobilisering skulle ske, och vilket personligt ansvar man hade vid en sådan. Dokumenten låg i en liten nätt mapp, med de tre kronorna på första sidan, och under kronorna så stog det med fet stil "KRIGSMAKTEN"

Jag kanske är allt för nostalgisk, har övertro till den svenska försvarsmakten under det kalla kriget, föraktar allt nytt- jag vet fakiskt inte själv. Dock så vet jag att när det begav sig, när den här krigsplaceringsordern var aktuell, när ryssarna var "the bad guys" hade vi en planering, en mental förberedelse, ett folk som var till viss del förberett på en väpnad konflikt!

Idag har vi en försvarsmakt med genusforskare, och annat patrask!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar