onsdag 24 december 2008

Min julklapp till Fredrik Reinfeldt, Carl Bildt och Sveriges överbefälhavare

Medan ovanstående herrar firar jul och vältrar sig i överflöd så passar jag på att lämna över en verbal julklapp till herrarna. Om de vill läsa det i det rätta sammanhanget rekomenderar jag att dessa införskaffar M7742-712011, försvarsmaktens matrialnummret på publikationen Svensk Soldat 1994. Redan på sidan 11 läser jag,

"Den största osäkerheten för det nordiska området är utvecklingen i Ryssland. Även om de gamla sovjetiska stridskrafterna har fördelats på de nya länderna och även om Ryssland minskat antalet stridskrafter, kommer dess militära förmåga att vara mycket stor under överskådlig tid. De missilbärande ubåtarna har alltjämt sin huvudbas i Murmanskområdet. Den kombinerade effekten av CFE-avtalets begränsningar och tillbakadragandet av de moderna stridskrafterna från det tidigare Östtyskland och från övriga tidigare Warszawapaktstater har blivit en påtaglig modernisering av markstridskrafterna i nordvästra Ryssland."

(CFE var ett avtal mellan Nato och Warzawapaktens länder, efter murens fall, som gick ut på att minska militär närvaro i Europa)

Detta skrevs i november 1994... märk väl att man använder orden "överskådlig tid" även här. Om man ska resonera efter nutidens budskap gällande "överskådlig tid" (som exempel läs inlägget i bloggen gällande klustervapen) så handlar det om ca 15 år. Om man ser på Rysslands nuvarande militära utveckling, och den svenska försvarsmaktens "omställning" så kan man lungt undra vad som kommer att hända år 2023
För att använda slitna gamla uttryck, så vill jag mena att man biter sig i svansen!

Det var min julklapp till ledarna i detta land men den kommer aldrig hamna under berörda personers julgran, eftersom alla lobbylister, PK-människor och annat avskräde kommer ta presenten före dopparedagen, men jag hoppas att jag gett dig ett nytt uppslag.

4 kommentarer:

  1. Har läst lite på din blogg nu. Det verkar vara en blogg helt i min smak och kommer att hamna på min bloggs lista.

    SvaraRadera
  2. Tack för kommentaren!, vad trevligt att du tyckte om bloggen, måste säga att jag spanat lite på din blogg med, och jag gillar och håller med om det jag läser!

    SvaraRadera
  3. Mina kolleger innom hemvärnet är bekanta med Tolgfors från hans tid i Örebro och de tyckte att han var en vettig människa men att hans problem som försvarsminister är att han är okunnig om försvarsfrågor. Så det kanske är en bra idé att skicka en "Svensk Soldat" till honom den förklarar ju väldigt pedagogiskt syfte med försvarsmakten och medborgares ansvar.

    SvaraRadera
  4. Det vore en bra ide att skicka ett exemplar till Tomhylsan!

    Skulle personligen föredra ett av de mer radikala versionerna från sextiotalet....

    SvaraRadera