lördag 3 januari 2009

En dåres spekulationer- eller en framtidsanalys?

Åter igen sitter jag i vintermörkret och tänker över den svenska försvarsmaktens "om strukturering" eller om man ska vara sanningsenlig, försvarsmaktens förfall. Vakuumet som uppstår när vi rustar ner allt som har och göra med att försvara landet och satsar miljon efter miljon för att utföra internationella insatser i tredje världen vill jag helst inte tänka på..

Dock så kommer jag till samma fråga åter och åter igen- VARFÖR?, ja, varför rustade man ner och intalade sig att den "eviga freden" har anlänt?. Historiskt sett så har en nerrustning av brutala mått alltid slagit tillbaka på landet, med risk för att bli allt för bakåtsträvande så förs tankarna på försvarsbeslutet 1925. Visst det är 90 år sedan, och tiderna förändras, det vet jag.

Men samtidigt kan man se många likheter med den rådande situationen då som nu.
En osäker omvärld, och ekonomiska problem (ringer det några klockor?)

Om man ska vara realistisk, så har Sveriges försvarsmakt ingen förberedelse för en väpnad konflikt i närområdet- det kommer ínte bli krig under överskådlig tid sägs det, den eviga freden är här. Jag kan tycka att det är tämligen märkligt att man använder samma uttryck för 90 år sedan som man gör idag, "överskådlig tid".

Här med så kommer mitt förslag till Carl Bildt, Fredrik Reinfeldt samt försvarsmakten i sin helhet för att visa för omvärlden att vi har ett försvar värt namnet.

1. Insatsberedskap för jaktflyg, skulle helst se en division som är beredd när somhelst på dygnet, för att möta alla typer av hot. I dag finns det ingen direkt insatsberedskap.

2. Avskaffa värnplikten. Man har mer frekventa och pålitliga människor i ett yrkesförsvar, som man även kan anförtro större ansvar på individnivå. Jag anser att ett decimerat försvar mår bra av motiverade anställda som kommer med iniativ i fred och händelse av ofred. Jag har personligen svårt att anförtro ett gäng 18 åringar till detta.

3. Återskapa ett amfibieförband- som är insatsberett för att avvärja diverse hot i landets skärgård. Att ha ett förband i hela landet är helt vansinnigt. Det kommer behövas flera speciellt när konflikter kring råvaror kommer bli aktuellt i framtiden.

3. Trygga försvaret av Norrland, se till så vi har styrkor i Norrland som är värda namnet.

1 kommentar:

  1. Fann din blogg av en ren slump, då jag inte faller in i kategorin som läser så mycket vad andra skriver så fattar jag ett annat tycke för denna. Tack för en bra blogg!

    /Kollega

    SvaraRadera