torsdag 16 april 2009

FMV- Teknik för Sveriges Säkerhet?

Idag så kom FMVs tidskrift "Protec" i brevlådan, och redan på framsidan på tidskriften blir jag förvissad kring verkets slogan, "teknik för sveriges säkerhet" känns som den är relativt förlegad när till och med ÖB uttalat sig att Sverige kan inte längre försvaras... Kanske en omskriving av detta är högaktuellt?.

Nåja, över till innehållet...

Som alltid börjas det med en solskensledare av Gunnar Holmgren, generaldirektör, där oavsett vad man hittat på för tokigheter denna period (tidningen kommer varje kvartal). Inget undantag denna gång heller förstås, nu handlar det om att bland annat nytt materiel ska köpas från "hyllan" och inte utvecklas egenhändigt, visst det kan tyckas vid första anblicken som en fördel, men när man väger in nackdelarna så framkommer det vissa tvivel.. tänk på att allt måste anpassas till användaren Försvarsmakten, eftersom kravlistan ofta innehåller 100-150 punkter i normalfallet, och detta kostar ofta enorma pengar.

Jag är inte jätteinsatt i FMVs upphandlingar, men kan rekomendera bloggaren wiseman, se länk här på bloggen, wiseman ger dig svart på vitt, och det är ofta en bister och obehaglig verklighet som framträder när man ser hur FMV fungerar, men det är en statlig myndighet utan några egentliga krav på prestationer, så vad kan man vänta sig?

Ett obehagligt exempel som kommer från just wiseman är värt att ta upp,

"Då Saab levererar nya mjukvaror (större uppdatering) till Gripen håller de sällan måttet, utan kräver en ytterligare uppdatering (buggfix på civilt datorspråk). Denna tar ofta några månader till något år till. Det gör att nästa större uppdatering skjuts på framtiden. Där har FMV förhandlat så klurigt med Saab att för varje månad Saab inte får leverera nästa större uppdateringen (alltså pga att man inte lyckades med vad man utfäst sig att göra) betalar FMV miljonskadestånd till Saab...FMV beställer högteknologiskt system för miljardbelopp, men tycker det blir så dyrt samtidigt som man inte är riktigt nöjd med tillverkaren att man väljer att inte köpa in manualen för x milj kr. Det gör i sin tur att systemet inte kan användas fullt ut utan användarna får sitta och prova sig fram, ungefär som vilken kille som helst som köpt en ny dvd-inspelare eller liknande."

Man blir mörkrädd, men, men, det är ju byråkrater och paragrafryttare vi har och göra med.
Att bränna skattepengar är ju inga problem för en myndighet, och där finns det många exempel... Tragisk är dock att det är försvarets sista resurser som slösas med lättja.


Lustigt nog så erkänner även FMV indirekt att man gjort något av ett misstag vid utprovningen av "Galten", det uppdagas nämligen att fordornet inte beter önskvärt i vinterklimat, så man måste begränsa hastigheten till 30kmh och använda snökedjor!. Kanske inga problem för FMV eftersom det aldrig kommer bli krig i Sverige (!) men man blev uppenbart tämligen svettiga när ryktet spred sig att vintern i Afghanistan är minst lika jävlig som i hemma i Svedala!....Tankevurpa...

Jag skulle vilja se en enhet som färdas med Galten i Afghanistan som råkar ut för ett bakhåll, i full snöstorm, på en slingrig bergsväg, när man flyr i 30 km/h

Apropå FMVs slogan, "Teknik för Sveriges säkerhet" kanske man borde formulera om till vad de egentligen sysslar med, "Teknik för utlandssyrkans säkerhet" men hoppsan, redan där föll det!.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar