lördag 17 januari 2009

Försvarsmakten sponrar fartdårar?


Av en händelse hittade jag tävlingföraren Leif Andreassons hemsida, där man finner bilder på tävlingsfordornet och information om vad jag uppfattar som något typ av företag, och sen är förstås sponsorerna listade, och gissa vem som sponsrar ovanstående herre?- Försvarsmakten!

Under respektive sponsor finner man en verksamhets beskrivning, och uppenbart har Leif Andreasson fått försvarsmakten att öppna plånboken med råge. Detta är ett antagande från min sida som jag baserar på följande, halva bilen har M/90 målningschema. Och de mindre sponsorerna har fått nöja sig med några klistermärken.

En snabb google-sökning på "topmetanol funny car", en sådan som Andreasson innehar avslöjar priset på tävlingsbilden och dess driftkostnader. Vi talar om minst 5-7 miljoner om året, snacka om en materialsport!

Andreasson är förstås överlycklig för att försvarsmakten agerar sponsorer, men tyvärr tycker inte jag att det är lika kul. Att försvarsmakten sponsar Andreasson beror på flera olika saker, detta är ett väl insålt program som en naiv officer på högkvarteret har svalt. Man har fått för sig att man måste nå ut till folk och informera om "omställningen" från invasionsförsvar till insatsförvar. Men att man då väljer att sponsra en fartdåre, vars sport är långt ifrån mainstream, utan någon som helst täckning av media som når den vanliga svensken det verkar korkat och rent resursslöseri.

Åter igen frågar jag ledande militärer i detta land - VARFÖR

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar