onsdag 11 mars 2009

Samma lika?

Jag börjar med att ursäkta mig att jag inte har varit så frekvent att uppdatera med nya inlägg och tankar, tyvärr har min tid upptagits av arbete och annat. Dessvärre har jag inget vidare och komma med i detta inlägg heller, förutom att hoppas på att den nya ÖB kommer reda ut den soppan som försvarsmakten befinner sig i. Men man ska komma ihåg att försvarsmakten inte styr över sin egna verksamhet- förövrigt den enda svenska myndighet som inte styr över den egna verksamheten själv, så med viss sarkasm så kanske det stannar just vid att hoppas på nya tider med nya ledare. Jag börjar bilda mig uppfattningen att den svenska försvarsmakten tappade sitt existensberättigande hos politikerna runt 1997-98, sedan dessa år så har det gått utför rejält. I samband med att man ansåg att de ryska ekonomiska reformerna var så stora och omfattande under denna tid, ansågs det att den gamla hotbilden var borta för gott. Men tiderna förändras och även den Ryska Federationen, med Georgienkrisen i färskt minne.... Samt det politiska efterspelet. Det som är obehagligt med det hela är att den generella svensken som inte släpper fjärrkontrollen eller blicken från tvn som visar den senaste dokusåpan, vaggas i en falsk trygghet att "hela Sverige" ska försvaras, fin tanke, men ganska svårt när man har 60 stridsvagnar.. på en yta av 449 964 km² !


För att bryta upp från min vanliga monolog som förs på här på bloggen så kommer jag med något så häpnande som ett boktips! Jag vill tipsa om Traudl Junges självbiografi, Traudl Junge var Hitlers sekreterare till slutet i Berlin 1945, läsaren får en häpnadsväckande inblick i Hitlers bisarra vardag och beslutsfattning, läsvärt! http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9185057983

3 kommentarer:

  1. Tjo!
    Då du kommer med boktips kanske jag får komma med ett filmtips?
    "Der Untergang", som till stor del bygger på just boken du nämner. En av de läskigare filmer jag sett.
    http://sv.wikipedia.org/wiki/Underg%C3%A5ngen

    SvaraRadera
  2. Om du försöker vara som wiseman så har du misslyckats kapitalt. Din blogg är helt oseriös, och att du har en bild på en dömd våldtäktsman som din egen profilbild säger allt. Lägg ner detta skräp nu!

    SvaraRadera
  3. Bästa milmap, om du läst VARFÖR jag har just denna bild så kanske du skulle förstå, oseriös eller inte, förutom bilden vad anmärker du över?. Jag kanske har åsikter du inte håller med om, men behöver jag vara oseriös för det? Kommentera gärna igen, och just det, jag jämför mig inte med wiseman, men wiseman är en bra bloggare inget snack om saken.

    SvaraRadera