fredag 29 augusti 2008

Är vi hotade?

Carl Bildt har sagt i en intervjuv i DN att det aldrig kan bli ett nytt kallt krig, "förutsättningarna finns inte längre" sägs det.

Carl Bildt är bildad, jag är en medelmänniska, en halv idiot, en lättlurad väljare, välj själv
enligt omdöme.

Mitt omdöme låter sig meddela sig att Ryssland börjar visa musklerna, genom att inte "lyda" västvärldens direktiv. Idag, den 29 augusti börjar vi se början på en avkylning mellan kontakterna mellan de två stora, Ryssland och USA.. detta iform av att den ryska staden blockerar handel mellan ryska och amerikanska företag. Om detta fortsätter så kommer det påverka USAs ekonomi, vilken är väldigt beroende av utländsk inblandning just nu.

Som jag tidigare nämt har Ryssland mycket stora naturtillgångar iform av olja och gas.
Detta vill europeiska företag åt, och på detta sätt vinner Ryssland inflytande i västvärden, 25% av Europas gasförbrukning står Ryssland för, och mer bekant, företaget Gazprom.
Som i praktiken styrs av staten!. Man kan tycka att 25% inte är så mycket, men man kan ju börja undra om länder som är beroende av naturgas, kanske börjar vara mer likgiltiga mot ryssarna när det i praktiken blir upplopp i samhället när det blir brist på gas för att värma upp bostäder.

Det har hänt förut...

Åter igen jag kanske är en ensam dåre, som är fast i Väst-Öst eran som upphörde för 19 år sedan, eller så kanske jag överdriver ryssarnas kommande inflytande i Europa och dess handels/utrikespolitik

Kom ihåg att Gazprom har en "säkerhetsstyrka" som enligt egen utsago tar sig de friheter som de tycker sig behöva.

Under den gångna veckan så har ryska styrkor belägrat olika städer i Georgien...säkerhetsstyrkor och observatörer sägs det.

Vill dock passa på och kopiera in ett inlägg från Carl Bildts blogg, med en tillhörande kommentar, som jag tycker personligen är ganska träffsäker...

CARL BILDTS kommentar,
"Jag hör på radion att Ryssland är irriterat på den svenska utrikespolitiken just nu och den linje vi tagit mot det ryska agerandet. Som man bäddar får man ligga.
Och det är bra att man märker vad vi tycker."

LÄSARKOMMENTAR av signaturen "stefangehander"


.....-Just det Bildt, som man bäddar får man ligga.. undra hur mycket dina ambitioner och nerärvda , historiska komplex kommer kosta Sverige...

jag är som sagt dum och olärd, men att retas med ryssen gör man tyvärr inte ostraffat, vi har inget att falla tillbaka på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar