fredag 22 augusti 2008

Skyddsrum
















Sverige kommer aldrig hamna i en väpnad konflikt på 50 år har våra inkompetenta politiker berättat för mig och den övriga gråa massan.
Vid en promenad i staden där jag bor så påminner stadsbilden mig om att Sverige en gång rustade för allvaret, för krig med en främmande makt, denna främmande makt antogs att välja även civila mål för att kräva underkastelse för de svenska politikerna.
Det som påminner mig är en enkel plåtbit som kanske mäter 30x30 och visar mig att det är ett "SKYDDSRUM" i anslutning.

Sverige har i praktiken ingen som helst förberedelse för en kommande väpnad konflikt och det enda som går och uppbringa från de statliga organen som information är några textrader på räddningsverkets hemsida.

De skyddsrum som fortfarande finns idag används som olika förvaringsutrymmen och liknande, dessa ska enligt lag vara möjliga och tömma på 3 timmar, och allt skit man kan hitta i ett sådant så skulle det förvåna mig om man kunde tömma det på 3 år!.

Är jag en bakåtstävande, krigshetsande dåre? genom att tänka på något sådant?
Kanske.

Men när jag träffade en representant ur regeringens försvarskommite vid en valstuga 2006 så fick jag en abrupt ändrad verklighetsuppfattning...

Enligt denne så är övergrepp mot befolkningen vardagsmat vid modern krigförning, "terror-krig" som konventionell krigförning, se kriget på balkan som exempel...

Behöver vi inte värna om våra skyddsrum som byggdes för vår säkerhet och våra skattepengar?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar