tisdag 19 augusti 2008

En liten historia

För att förstå varför jag startade denna blog så bör du läsa första inlägget...

Jag har här en liten historia som är lika tänkvärd som läsvärd, komihåg att Ryska federationen, har genomfört en sk "säkerhetsoperation" mot Georgien för en tid sedan.....

http://forum.soldf.com/index.php?showtopic=10924

Sveriges stadsminister avbröt officiellt det militära utbytesarbetet med Ryssland igår.. detta ses rent diplomatiskt som en not att man inte erkänner Rysslands intresse och legitimitet i Georgien.

Jag minns att förvirrade politiker lät meddela mig som "simpel människa" att det inte existerade något militärt hot mot Sverige under en 50 års period. En bekant som är anställd inom försvaret kommenterade konflikten i Georgien- "känns som man inte behöver oroa sig om sitt jobb längre". Måhända att det är komiskt att Sverige i praktiken har lagt ner sitt försvar för att satsa på ett så kallat insatsförsvar... det innebär i praktiken att man genomför helt meningslösa insatser i tredje världen för att skaffa sig något typ av legitimt anseende för de stora. Vi ska inte glömma bort att detta är SVINDYRT. Sverige har den högsta försvarsbudgeten i Norden. I runda slängar 40 miljarder om året, japp du läste rätt 40 MILJARDER. Vad får jag som enkel skattebetalare för det???

-Insatser i tredje världen- med diverse lönfeta avdankade yrkesmilitärer som vaktar någon brunn i Tchad... Känns som jag pröjsat tillräckligt med skatt för att gynna det statliga biståndsorganet SIDA.

-Svindyra inhemska vapensystem, som i praktiken är omoderna när de är färdigutvecklade, och måste då modernifieras... bra deal för tillverkaren...mindre bra deal för mig som pröjsar.
detta är något som hänger kvar från det kalla kriget, då var det viktigt att nyttja K-markerade företagen för att trygga vapenproduktion under krigstid. (K-markerade innebär krigsviktig industri) en läxa man lärt sig efter andra världskriget. Men det var 65 år sedan....nu för er som inte vet är året 2008

Gazprom vill dra en pipeline i östersjön som finns på svenskt vatten, Tyskland är i princip beroende av naturgasen i framtiden. Viktor A Zubkov är VD och vän av ordning minns honom som premiärminister i den Ryska Federationen till den 7 maj 2008. Samt den ryska staten äger uppemot 40 procent av företaget som svarar för 25% av Europas gasimport...
Jag kan dra flertalet exempel när krig har startats för olja och naturtillgångar... Irak någon?

Den mörka historien har bara börjat...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar