måndag 27 oktober 2008

Vårt Försvar...

Det sägs att det inte finns några hot mot Sverige, så Sverige behöver inget försvar som försvarar vårt territorium , känns som jag skrivit det 100 gånger redan, men notera att jag skriver "det sägs" kanske jag är naiv och är en bakåtsträvande historieåskadande galning.

Visst de "nya" krigen och konflikterna är som man säger "lågintensiva" det innebär att vi snackar inte om fältslag i bästa andra världskrigs stil. Vårt invasionsförsvar under det kallakriget var dimensionerat och utbildat för att föra en sådan strid för att garantera Sveriges frihet.

Dagens försvar är ett hopkok för insatser i diverse bananstater i fredsbevarande syften, ett spel för gallerierna för att vagga svensken tryggt att territoriumet kommer och framför allt kan försvaras. Detta är stämmer inte..

Försvaret har i praktiken ingen insatsberedskap för oförutsedda situationer, och därmed kan vi inte hävda våra gränser om så skulle behövas.

Allt detta för nätta 40 miljarder kronor om året.. svarta hål i budgeten får nya propotioner! Som kul detalj kan nämnas att försvarsbudgeten var lika hög under slutet av 80-talet när försvaret verkligen var rustat.

Jag vet att det har vart en stegrande inflation under de senaste åren, men detta får mig att tänka på vi hade och inte har idag...

jag romatiserar om gårdagens försvar, men internationellt sett var det väldigt kraftfullt för vårt lilla land!

Passar på och flika in ett klipp jag hittade vid slösurfning på youtube, musiken är vedervärdig, men inledningen på denna är helt klart tänkvärd-

I´ll still hear your voice, when you sleep next to me, I still feel your touch in my dreams, forgive me my weakness but i dont know why- without you it´s hard to survive!

Rent retoriskt passar det in på vårt försvar idag!, se själv och fängslas av den forna försvarsmakten som hela sverige gjorde uppoffringar för!

1 kommentar:

  1. Ryssland kommer att inta bl.a Sverige när USA är tillräckligt nedtryckt i det ekonomiska kaoset. Det svenska försvaret kommer antagligen inte ha kraft att försvara något annat än Stockholm. Det ser faktiskt riktigt illa ut för vår moder "Svea".

    SvaraRadera