måndag 27 oktober 2008

USAs presidentval- Och Sveriges konsekvenser beroende på utfallet

Jag vill börja med och säga att jag har ingen utbildning, jag har inte gått på någon högskola eller universitet, så jag kanske ska återgå till mitt knegarjobb och hålla käften, för jag ska inte komentera kvalificerad utrikespolitik pga brist på högskolepoäng. Men om du följt bloggen vet du att jag har starka åsikter om diverse saker, och inom det här ämnet råder det inga brister...

Hur som helst, valet USA och i praktiken världen står inför är en republikan, John McCain, och

en demokrat, en färgad man- Barrack Obama. Valet står alltså mellan fortsatt krig mot terrorster, med absurda proportioner, den typiska amerikanska "världspolis agendan" utan självransakan, Precis som Bush sa 2001- we will bomb em out, and if that dont work, we´ll smoke them out, utan att inse att detta sprider hat, oro, och martyrvilja inom islam.

Jag läste en intressant artikel en tid sedan som menade att USA behöver ha en fiende för att kunna fungera, "hjältar" måste födas, och politiker måste visa världen att man inte ska jävlas med USA. McCain kommer ge sitt land det. Men också döda och handikappade soldater som gick på den fina amerikanska försvarsmaktens reklamer och propaganda. Frihet kostar sägs det, men varför återfinner man offeraltaret på andra sidan jordklotet?. Tror dock att amerikaner med självinsikt förstår att valfritt amerikanskt specialförband i Irak eller Afganistan, de strider inte för USAs frihet, de krigar i praktiken för sin egen existens, det är en öppen fientlighet mot de militära styrkorna. Så vad folk på plats vill är att åka hem, men för att den amerikanska försvarsmakten ska uppfylla sina löften, dvs högskolestipendie och liknande, måste man göra minst 1 "tour of duty".

Nog om republikanerna...

Barack Obama står för förändring, han är en färgad man som manar till försoning, Obama manar till förståelse och försoning i världen, satsa på demokratiska processer istället för krigförning. Men för gemene man i USA så ter detta sig inte som en självklar sak. Amerikanerna är väldigt konservativa jämfört med Europa, det visar sig på abortfrågan som exempel, som tar MYCKET utrymme i valet. Jag tror personligen inte att amerikanerna är redo för "the change" som Barack utlovar. Amerikanerna har ingen insikt, inte tolerans mot andra.

Vad vill jag säga med allt detta svammel då?, hur hör det ihop med min blogg om den svenska försvars och säkerhetspolitiken?

McCain kommer troligtvis vinna valet, och han har uttalat sig att han kommer fortsätta där Bush avslutat. I praktiken innebär det fortsatt kyliga kontakter med Ryssland, eftersom Georgien är det nya gullebarnet efter Israel, Och som bekant är allas vår knähund Carl Bildt där och slickar de hårdförda amerikanska diplomaterna högt upp i arslet.

Fördömmer i internationell media ryssarna och rent diplomatiskt förolämpa dem för handlandet.
Bildt skiter uppenbart i Sverige och vår relation eftersom vi finns i närområdet, han vill bara bättra på sin image för höjdarna i västvärlden, för 2010 när moderaterna åker med huvudet före ur regeringsposition så behöver Bildt ett nytt jobb, kanske som nån höjdardeligat och förhandlare. Om man ska bli godkänd av "the hotshots" i Washington måste man visa sig likgiltig...

Alla minns ju vår allas favorit Bengt Dennis f.d. riksbankchef som höjde marginalräntan till 500% på 1990-talet utan att vår dåvarande stadsminister höjde fingret!!

I avskyn som det svenska folket fick för den dåvarande regeringen, så stack Bildt till Balkan och agerade frälsare, och hyllades till skyarna av de moderata medierna som "mr peace" på Balkan.
Det komiska i detta är att Bildt sågs av de stora aktörerna i konflikten som en vanlig tjänsteman!. Kanske jag som har dålig humor bara dock.

Måste spä på min humor gällande Bildt med ett klipp på honom som 17 åring, när lärarna strekar utnämner Bildt sig som rektor och upptar undervisningen igen! "give me a break"!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar